lördag 14 juni 2014

Heliga Treenighetens dag


Herren är konung! Därför darrar folken. Han som tronar på keruberna! Därför skälver jorden.
Herren är stor i Sion, och upphöjd är han över alla folk.
Man prisar ditt namn, det stora och fruktansvärda. Helig är han.
Och konungen i sin makt älskar vad som är rätt. Du håller det vid makt, rätt och rättfärdighet övar du i Jakob.
Upphöj Herren, vår Gud, och tillbedjen vid hans fotapall. Helig är han.
Mose och Aron var bland hans präster och Samuel bland dem som åkallade hans namn; de ropade till Herren, och han svarade dem.
I molnstoden talade han till dem; de höll hans vittnesbörd och den undervisning, som han gav dem.
Herre, vår Gud, du svarade dem; du var mot dem en förlåtande Gud - och en hämnare över deras gärningar.
Upphöj Herren, vår Gud, och tillbedjen inför hans heliga berg. Ty helig är Herren vår Gud.
Psaltaren 99

Allsmäktige, evige Gud, du som har gett oss, dina fattiga tjänare, den rätta tron, så att vi kan bekänna dig vara till personerna en sann trefaldighet och dock i Gudomsväsendet en rätt enhet, vi ber dig: Behåll oss fasta i denna tro och beskydda oss för allt, som kan skada oss. Du som lever och regerar, en Gud, från evighet till evighet. Amen.

Herre Gud, himmelske Fader! Vi syndare bekänner, att vi måste dö, då det som är fött av kött, är kött och inte kan se ditt rike. Men vi ber dig: Sänd oss din Helige Ande och gör oss till nya människor, så att vi vågar tro på våra synders förlåtelse, som blivit oss tillsagd i dopet. Låt oss dagligen växa till i kärlek till vår nästa och till sist få en evig salighet. Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar