lördag 29 november 2014

S:t Andreas dag / 1 Advent

Psaltaren 24
Jorden är Yahwehs och allt vad därpå är, jordens krets och de som bo därpå.
Ty han är den som lagt hennes grund på haven, den som på strömmarna berett henne fäste.
Vem får gå upp på Yahwehs berg, och vem får träda in i hans heliga rum?
Den som har oskyldiga händer och rent hjärta; den som inte vänder sin själ till lögn och den om inte svär falskt.
Han skall undfå välsignelse av Yahweh och rättfärdighet av sin frälsnings Elohim.
Sådant är det släkte som frågar efter honom; de som söker ditt ansikte, de är Jakobs barn. Sela.
Höj, ni portar era huvuden, höj er, ni eviga dörrar, att ärans konung må dra därin.
Vem är då ärans konung? Det är Yahweh el Shaddai; han är ärans konung. Sela.

Jeremia 31:31-34
Se, dagar skall komma, säger Yahweh då jag skall sluta ett nytt förbund med Israels hus och med Juda hus,
inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder den dag då jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egyptens land - det förbund med mig som de bröt fastän jag var deras rätte herre - säger Yahweh.
Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger Yahweh:
Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras  Elohim och de skall vara mitt folk. Då skall de inte mer behöva undervisa varandra, ingen sin broder och säga:
"Lär känna Yahweh!" Ty alla skall känna mig från den minste bland dem till den störste, säger Yahweh.
Ty jag skall förlåta deras missgärningar och deras synder skall jag inte mer komma ihåg.

Rom 13:11-14
På samma sätt, seende tiden, att timmen som vi ska väckas ur sömnen, är närmare vår förlossning än när vi kom till tro. Natten har avancerat, och dagen kommer nära; därför ska vi avlägsna mörkrets gärningar, och sätta på ljusets vapenrustning. Som på dagen ska vi vandra hedervärt, inte i festande och fylleri inte i lösaktighet och utsvävningar, inte i strid och avund. Nej, ikläd er Herren Yahshua Krist och ha inte sådan omsorg om kroppen att begären väcks till liv.

Matt 21:1-11
När de närmade sig Jerusalem och kom till Betfage vid Oljeberget, sände Yahshua i väg två lärjungar och sade till dem: "Gå till byn som ligger framför er. Där skall ni genast finna en åsna som står bunden med ett föl bredvid sig. Lös dem och led dem till mig. Och om någon säger något till er, skall ni svara. Yahweh behöver dem. Han kommer då omedelbart att skicka i väg dem." Detta hände för att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten Sakarja: "Säg till Sions dotter: Se din, konung kommer till dig, ödmjuk, ridande på en åsna, på ett åsneföl, en arbetsåsnas föl.Lärjungarna gav sig i väg och gjorde som Yahshua hade befallt dem. De förde åsnan och fölet till honom och lade sina mantlar på dem, och han satt upp. Folkskaran som var mycket stor bredde ut sina mantlar på vägen. Andra skar kvistar från träden och strödde på vägen. Och folket, både de som gick före honom och de som följde efter, ropade: Hosianna, David son! Välsignad är han som kommer i Adonais namn. Hosianna i höjden! Och när han drog in i Jerusalem, kom hela staden i rörelse, och man frågade: "Vem är han?" Folket svarade: "Det är Profeten Yahshua från Nasaret i Galileen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar