söndag 4 januari 2015

Kristi dop

Psalm 124
Om Yahweh inte hade varit med oss - så säger Israel -
om Yahweh inte hade varit med oss, när människorna reste sig upp emot oss,
då hade de uppslukat oss levande, när deras vrede upptändes mot oss;
då hade vattnen fördränkt oss, strömmen gått över vår själ, de svallande vattnen.
Lovad vare Yaweh, att han ej gav oss till rov åt deras tänder!
Vår själ kom undan såsom en fågel ur fågelfängarnas snara;
snaran gick sönder och vi kom undan.
Vår hjälp är i Yahwes namn, hans som har gjort himmel och jord.

1 Sam 1:1-10 Hannas lovsång
 Hanna bad och sade:
"Mitt hjärta fröjdar sig i Herren , mitt horn är upphöjt
genom Herren. Min mun är vidöppen
mot mina fiender, ty jag gläder mig i din frälsning.

Ingen är helig som Herren , ty ingen finns utom dig. Ingen klippa är som vår Gud.

Tala inte så högmodigt, låt inte fräcka ord
komma från er mun. Ty Herren är en Gud som vet allt, och hos honom vägs gärningarna.

Hjältarnas bågar är sönderbrutna, men de stapplande rustar sig med kraft.

De mätta måste tjäna för bröd, men de hungriga
hungrar inte mer. Den ofruktsamma föder sju barn, men den som fick många söner tynar bort.

Herren dödar och gör levande, han för ner i dödsriket
och upp därifrån.

Herren gör fattig och han gör rik, han ödmjukar och han upphöjer.

Han reser den ringe
upp ur stoftet, ur dyn lyfter han upp den fattige för att sätta honom bland furstar. Ja, han låter honom ärva härlighetens tron. Ty jordens grundpelare
är Herrens , och på dem har han byggt världen.

Sina frommas fötter bevarar han, men de ogudaktiga
tystas i mörkret, ty av egen kraft är ingen stark.

De som strider mot Herren
blir krossade, mot dem dundrar han i himlen. Herren dömer jordens ändar och ger makt åt sin konung. Han upphöjer sin smordes horn."


Rom 6:3-11
Eller vet ni inte att alla vi som är döpta till Kristus Jesus är döpta till hans död?  Vi är begravda med honom genom dopet till döden för att leva det nya livet, liksom Kristus är uppväckt från de döda genom Faderns härlighet.  För om vi är förenade med honom i en död som hans, ska vi också vara det i en uppståndelse som hans. Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp ska berövas sin makt så att vi inte längre är slavar under synden. Den som är död är förklarad fri från synden.
 Har vi nu dött med Kristus, tror vi att vi också ska leva med honom. Vi vet att Kristus är uppväckt från de döda och aldrig mer dör. Döden har ingen makt över honom längre. Hans död var en död från synden en gång för alla, men hans liv är ett liv för Gud. Så ska också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus.


Matt 3:13-17
Sedan kom Jesus från Galileen till Johannes vid Jordan för att döpas av honom. Men Johannes försökte hindra honom och sade: "Jag behöver döpas av dig – och du kommer till mig!" Jesus svarade honom: "Låt det nu ske. Det är så vi ska uppfylla all rättfärdighet." Då lät han det ske.
 När Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet. Då öppnades himlen, och han såg Guds Ande sänka sig ner som en duva och komma över honom. Och en röst från himlen sade: "Han är min älskade Son. I honom har jag min glädje."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar