lördag 7 mars 2015

3 i Fastan, Oculisöndagen Kampen mot ondskan

Psaltaren 40:10-18 (LXX) 39:1-24
För slutet, en psalm av David
Tåligt förbidade jag Herren, och Han lyssnade till mig och hörde min bön.
Han drog mig upp ur eländets grop, och ur gyttjans slam.
Han ställde mina fötter på en fast klippa och styrde mina steg.
Han lade i min mun en ny sång, en lovsång till vår Gud.
Det skall många se och vara häpna, och skall förtrösta på Herren.
Salig är den som sätter sin förtröstan till Herren, han har inte vänt sig till fåfänglighet och till lögnens dårskap.
O Herre min Gud, hur många är inte de under Du gjort? Ingen finns som är Dig lik i Dina planer.
Jag förkunnade och talade, de är fler än jag kan räkna.
Till offer och gåvor har Du inte behag, men en kropp har Du danat åt mig.
Brännoffer och syndoffer begärde Du inte.
Då sade jag: "Se här är jag, i bokrullen är skrivet om mig." Jag vill göra Din vilja, min Gud, och att göra Din lag är min innersta önskan.
Jag förkunnade rättfärdighet i den stora församlingen, se, jag skall sannerligen inte tillsluta mina läppar, Du, Herre vet det.
Jag har inte fördolt  Din rättfärdighet i mitt hjärta, om Din sanning och din frälsning talar jag.
Jag har inte förtigit Din nåd och Din sanning för den stora församlingen.
Men Du, o Herre, rädda mig. Herre skynda till min hjälp.
Låt dem vika tillbaka och blygas, som önska min ofärd.
Låt de genast skörda skam, som säger till mig: "Rätt så, rätt så!"
Men låt alla de som söker Dig, o Herre, fröjdas och vara glada i Dig, de som
åstunda Din frälsning säger alltid: "Lovad vare Herren!"
Men jag är betryckt och fattig, Herren ska dock sörja för mig.
Du är min hjälpare och beskyddare, min Gud, dröj inte.

Ära åt Fadern och Sonen och den Helige Ande
Nu och alltid och i evigheters evighet. Amen.
Halleluja, halleluja, halleluja, ära åt Dig, o Gud.
Herre, förbarma Dig
Kriste, förbarma Dig
Herre, förbarma Dig
Ära åt Fadern och Sonen och den Helige Ande.
Nu och alltid och i evigheters evighet. Amen.

Jeremia 26:1-16 (Folkbibeln)
I början av Jojakims, Josias sons, Juda kungs, regering kom detta ord från Herren . Han sade:  
"Så säger Herren : Ställ dig i förgården till Herrens hus och tala till alla Juda städer, till dem som kommer för att tillbe i Herrens hus. Tala till dem alla de ord som jag befaller dig att tala. Tag inte bort något från dem. Kanske skall de då höra och vända om var och en från sin onda väg. Då skall jag ångra det onda som jag har i sinnet att göra med dem på grund av deras onda gärningar.  
Du skall säga till dem: Så säger Herren : Om ni inte vill lyssna till mig och vandra efter den lag som jag har förelagt er och höra vad mina tjänare profeterna talar - dem som jag sänder er, ja, som jag gång på gång har sänt till er, fastän ni inte har lyssnat - då skall jag göra med detta hus som jag gjorde med Silo. Och denna stad skall jag göra till en förbannelse för alla jordens folk."
Prästerna och profeterna och allt folket hörde Jeremia tala dessa ord i Herrens hus. 
När Jeremia hade slutat att tala allt vad Herren hade befallt honom att säga till folket, grep prästerna, profeterna och allt folket honom och sade: "Du måste dö. Hur vågar du profetera i Herrens namn och säga: Det skall gå för detta hus som det gick för Silo, och denna stad skall läggas öde så att ingen mer bor i den?" Och allt folket gaddade sig samman mot Jeremia i Herrens hus.
När Juda furstar hörde detta, gick de från kungens hus upp till Herrens hus och satte sig vid ingången till Herrens nya port.
Då sade prästerna och profeterna till furstarna och till allt folket: "Den här mannen förtjänar att dö. Ni har ju med egna öron hört hur han profeterat mot denna stad."
Men Jeremia svarade alla furstarna och allt folket: " Herren har sänt mig att profetera mot detta hus och denna stad allt det som ni har hört. 
Ändra nu ert liv och era gärningar och hör Herrens , er Guds, röst. Då kommer Herren att ångra det onda han har talat mot er.  Och vad mig angår är jag i er hand. Gör med mig vad ni anser vara gott och rätt. Men det skall ni veta att om ni dödar mig, så drar ni oskyldigt blod över er och över denna stad och över dem som bor här. För det är i sanning Herren som har sänt mig till er för att säga er allt detta." Då sade furstarna och allt folket till prästerna och profeterna: "Denne man förtjänar inte att dö, för i Herrens , vår Guds, namn har han talat till oss."

Ära åt Fadern och Sonen och den Helige Ande
Nu och alltid och i evigheters evighet. Amen.
Halleluja, halleluja, halleluja, ära åt Dig, o Gud.
Herre, förbarma Dig
Kriste, förbarma Dig
Herre, förbarma Dig
Ära åt Fadern och Sonen och den Helige Ande.
Nu och alltid och i evigheters evighet. Amen.

Paulus av Tarsus brev till Efeserna kap 5:1-14
Bli därför Guds efterföljare, som hans älskade barn. Och lev i kärlek, så som Kristus har älskat oss och utgett sig själv för oss som en tillämpning och offergåva, ett väldoftande offer åt Gud.
 Men sexuell omoral och all orenhet eller girighet ska inte ens nämnas bland er, det anstår inte de heliga. Skamligt och dumt prat eller grova vitsar är också opassande. Tacka i stället Gud. Ni ska veta att ingen som är sexuellt omoralisk, oren eller girig, alltså en avgudadyrkare, har någon arvedel i Kristi och Guds rike. Låt ingen bedra er med tomma ord. Allt sådant gör att Guds vrede drabbar olydnadens barn. Ha därför inget med dem att göra. 
 Tidigare var ni mörker, men nu är ni ljus i Herren. Lev då som ljusets barn, för ljusets frukt består i allt vad godhet, rättfärdighet och sanning heter. Och pröva vad som gläder Herren. Var inte delaktiga i mörkrets ofruktbara gärningar utan avslöja dem i stället. Vad de gör i hemlighet är skamligt till och med att nämna. Men allt som avslöjas av ljuset blir synligt, för allt som uppenbaras är ljus. Därför heter det: 

"Vakna, du som sover. 
 Stå upp från de döda, 
 och Kristus ska lysa över dig."


Ära åt Fadern och Sonen och den Helige Ande
Nu och alltid och i evigheters evighet. Amen.
Halleluja, halleluja, halleluja, ära åt Dig, o Gud.
Herre, förbarma Dig
Kriste, förbarma Dig
Herre, förbarma Dig
Ära åt Fadern och Sonen och den Helige Ande.
Nu och alltid och i evigheters evighet. Amen.

Lukas evangelium kap 11:14-28 (Folkbibeln)
En gång drev Jesus ut en ond ande som var stum. När den onda anden hade farit ut, talade den stumme och folk var förundrade. Men några av dem sade: "Det är med hjälp av Beelsebul , de onda andarnas furste, som han driver ut andarna." Andra ville pröva honom och begärde ett tecken från himlen av honom.
 Men han visste vad de tänkte och sade till dem: "Ett rike som är splittrat blir ödelagt, och hus faller på hus. Om nu Satan skulle vara splittrad och i strid med sig själv, hur kan då hans rike bestå? Ni säger att det är med hjälp av Beelsebul jag driver ut de onda andarna. Men om jag driver ut andarna med Beelsebul, med vem driver då era söner ut dem? De blir alltså era domare. Men om det är med Guds finger jag driver ut de onda andarna, då har Guds rike nått  er.
 När den starke beväpnad vaktar sin gård får hans ägodelar vara i fred. Men kommer det en som är ännu starkare och besegrar honom, då tar han ifrån honom alla de vapen som han litade till och fördelar bytet.  Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig skingrar.

En ond andes återkomst

När en oren ande har farit ut ur en människa, går den genom ökentrakter och söker efter en viloplats men finner ingen. Då säger den: Jag vänder tillbaka till mitt hus som jag lämnade. När den kommer och finner det städat och snyggt, går den och hämtar sju andra andar som är ännu värre, och de går in och bosätter sig där. För den människan blir slutet värre än början."
 När Jesus sade detta ropade en kvinna i folkskaran: "Saligt är det moderliv som burit dig och de bröst du har diat!"  Han sade: "Säg hellre: Saliga är de som lyssnar till Guds ord och bevarar det."
 


Ära åt Fadern och Sonen och den Helige Ande
Nu och alltid och i evigheters evighet. Amen.
Halleluja, halleluja, halleluja, ära åt Dig, o Gud.
Herre, förbarma Dig
Kriste, förbarma Dig
Herre, förbarma Dig
Ära åt Fadern och Sonen och den Helige Ande.
Nu och alltid och i evigheters evighet. Amen.

Käre YAWEH kom välsigna Dina barn som samlats här.
Låt den lovsång Dig behaga väl, Som de inför Dig frambär.
Lär dem att som Josef älska Kyskt och rent i trofasthet.
Lär dem tro som David trodde, Giv dem trons beständighet.

Käre Jahshua, du som varit Själv ett barn i ödmjukhet,
Oss välsigna och ledsaga, Hjälp oss i vår hjälplöshet.
Bär du lammen som är trötta I din famn och vid ditt bröst,
Genom livets torra öken För dem hem till himlens tröst.

Helge Ande, du som fött oss, genom vattnet och ditt Ord.
Kom till oss och oss välsigna, Ge oss kärlek, glädje, frid.
Låt oss såsom Andens tempel Fyllas av din härlighet,
Låt oss saligheten ärva, Dina bli i evighet.

Amen, lovet och priset
Amen, vishet och tack
Amen, äran och makten och starkheten tillhör Yahweh och Lammet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar