lördag 25 mars 2017

Jungfru Marie bebådelsedag

Marias lovsång (Magnificat)
Min själ prisar storligen Herren,
Och min ande fröjdar sig i Gud, min Frälsare,
ty han har sett till sin tjänarinnas ringhet, och se, härefter skall alla folk prisa mig salig, ty den Mäktige har gjort stora ting med mig, och heligt är Hans namn.
Hans barmhärtighet varar från släkte till släkte över dem, som fruktar honom.
Han har utfört väldiga gärningar med sin arm, han har förskingrat dem som tänkte högmodiga tankar i sina hjärtan.
Härskare har han störtat från deras troner, och de ringa har han upphöjt.
Hungriga har Han mättat med sitt goda, och rika har han skickat tomhänta  bort.
Han har tagit sig an sin tjänare Israel, därför att han kommit ihåg sin barmhärtighet, mot Abraham och hans säd i evighet, så som han talat till våra fäder.
Ära vare Fadern och Sonen och den Helige Ande.
Såsom det var av begynnelsen, nu är och skall vara, från evighet till evighet. Amen.

Psaltaren 132
En pilgrimssång.

Herre , tänk på David,
 på allt han fick utstå,

hur han gav Herren sin ed,
 sitt löfte till Jakobs Mäktige: "Jag ska inte gå in i mitt hus,
 inte ligga på min bädd, inte unna mina ögon någon sömn
 eller mina ögonlock någon vila
 förrän jag funnit en plats åt Herren ,
 en boning åt Jakobs Mäktige."
  Vi hörde det i Efrata,
 vi upptäckte det i skogsbygden.
 Låt oss gå in i hans boning,
 låt oss tillbe vid hans fotpall.
 Res dig, Herre,
 och kom till din viloplats,
 du och din makts ark! Låt dina präster vara klädda
 i rättfärdighet
 och dina trogna få jubla.
 För din tjänare Davids skull,
 avvisa inte din smorde!
 Herren har gett David sin ed,
 en sann ed som han
 inte tar tillbaka:
 "En av dina ättlingar 
 ska jag sätta på din tron. 
Om dina barn håller mitt förbund
 och mitt vittnesbörd
 som jag ska lära dem,
 då ska också deras barn
 sitta på din tron till evig tid."
  Ja, Herren har utvalt Sion,
 där vill han ha sin boning: "Detta är min viloplats till evig tid.
 Här ska jag bo, hit längtar jag.
 Sions förråd ska jag rikligt välsigna,
 dess fattiga ska jag mätta med bröd.
 Dess präster ska jag 
 klä i frälsning
 och dess trogna ska jubla högt.
 Där ska jag låta ett horn växa upp
 åt David,
 jag har berett en lampa
 åt min smorde.
 Hans fiender ska jag klä i skam,
 men på honom
 ska kronan glänsa."


Kollektbön: Gud, Du som av din nåd och barmhärtighet lät din enfödde Son, som var född av dig i evighet, till vår salighet avlas i jungfrun Marias sköte och födas av henne, vi ber Dig: Ge oss, käre himmelske Fader, nåd att  vara tacksamma för denna välgärning och att alltid i kärlek lyda Din heliga vilja. Genom samme Din Son, Jesus Kristus, som med Dig och den Helige Ande lever och regerar i en gudom från evighet, till evighet. Amen.

Bön efter predikan: Vi tackar dig, Herre Gud, himmelske Fader, för din outsägliga nåd, att Du tänkt på oss syndare och låtit Din Son för vår skull anta människonatur. Vi ber Dig: Regera oss så genom din Helige Ande, att vi kan trösta oss av Hans heliga människoblivande, hans pina, död och uppståndelse, bekänna Honom som vår Herre och Konung och genom Honom få en evig salighet med Dig och den Helige Ande. Amen.

2 kommentarer:

  1. Jag är så exalterad att min man är tillbaka efter att han lämnade mig för en annan kvinna. Min man och jag har varit gift i ca 7 år nu. Vi är lyckligtvis gift med två barn, en pojke och en tjej. För 3 månader sedan började jag märka något konstigt beteende från honom och några veckor senare fick jag reda på att min man ser någon. Han började komma hem sent från jobbet, han bryr sig knappast om mig eller barnen, Ibland går han ut och kommer inte ens tillbaka hem i ungefär 2-3 dagar. Jag gjorde allt jag kunde för att rätta till detta problem men allt till ingen nytta. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på internet en dag kom jag över en webbplats som föreslog att Dr OGUNDU kan hjälpa till att lösa äktenskapsproblem, återställa brutna relationer och så vidare. Så jag kände att jag borde ge det ett försök. Jag kontaktade honom och berättade för mina problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och det gjorde jag och han gjorde en stavning för mig. 24 timmar senare kom min man till mig och ber om ursäkt för de fel som han gjorde och lovar att aldrig göra det igen. Ända sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj lever tillsammans lyckligt igen. Allt tack till Dr OGUNDU. Om du har något problem kontakta honom och jag garanterar dig att han hjälper dig. Han kommer inte att göra dig besviken. Maila honom på: drogunduspellcaster@gmail.com
    1. Ta med din pojkvän tillbaka
    2. Ta med din man tillbaka
    3. Ta med din fru tillbaka
    4. Ta med din flickvän tillbaka
    5. Vinn lotteri
    6. Främjande på kontor
    7. hjälpa dig att bli gravid, om du letar efter livmoderns frukt
    8. Fullständig bot av någon form av sjukdom
    9. äktenskapsengagemang och så många fler.

    SvaraRadera

  2. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of $250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius, call/whats-App Contact Number +918929509036 via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    SvaraRadera