fredag 1 april 2011

Judas Iskariots födelsedag



Föreställningen att moraliskt tveksamma eller felaktiga handlingar har undantag brukar firas idag den 1 april. Beroende på vilken tideräkning som används har den västerländska - gregorianska ansett att den 1 april var Jesu Kristi lärjunge Judas från Iskariots födelsedag. Eftersom hans gestalt och gärning traditionellt tolkats utifrån föreställningen om YHWH smordes offer, jungfrusonen Marias barns död och uppståndelse, har det ansetts vara legitimt att skämta om hans födelsedag utifrån namnet Iskariots etymologi som betyder "den falske" enligt adamistisk språkförståelse. Att Judas Iskariot blivit förknippad med falskhet och svek kan även vara ett resultat som kommer av det manuskript på koptiska man funnit av en apokryfisk text, som vissa esoteriska grupper i Egypten förvarade i ett bibliotek i Nag Hamadi - på samma sätt som den judiska gruppen esséerna hade ett bibliotek i Qumran, där man funnit en mängd pergament och papyrus med bibliska texter. Det s.k. Judasevangeliet är inte en ortodox kristen text utan en esoterisk gnostisk, som den apostoliska kristna församlingen förkastat som kunskapskälla om salighetens ekonomi i Jesu Kristi kallelse till världen och dess frälsning. I psaltarpsalm 109 profeterar konung David om Judas Iskariot. I den grekiska översättningen, septuaginta av psaltaren lyder den eviges Ord i Davids profetiska poesi:

Gud, var inte tyst inför min lovsång, ty syndarens mun och den falskes mun har öppnats mot mig, de har talat mot mig med svekfull tunga.

De har omgett mig med hatets ord och stridit mot mig utan skäl.

I stället för att älska mig har de förtalat mig, men jag bad.

De lönade mig med ont för gott och med hat för min kärlek.

Sätt en syndare över honom, och låt en anklagare stå vid hans högra sida.

När domen faller över honom, må han gå ut som skyldig, och må hans bön räknas som synd.

Må hans dagar bli få och en annan ta hans ämbete.

Må hans barn bli faderlösa och hans hustru bli änka.

Må hans söner driva omkring och tigga, må de kastas ut ur sina bostäder.

Må ockraren spåra upp allt han äger, må främlingar röva frukten av hans mödor.

Må ingen hjälpare finnas åt honom eller någon som visar medkänsla med hans faderlösa barn.

Må hans barn gå mot undergång, hans namn utplånas i ett enda släktled.

Må hans fäders laglöshet kommas ihåg inför Herren, och hans moders skuld aldrig utplånas.

Må de alltid finnas inför Herren och deras minne utplånas från jorden,

eftersom han inte tänkte på att visa barmhärtighet utan förföljde en arm och fattig man, en som kände styng i hjärtat, och honom ville han döda.

Han älskade förbannelsen, och den skall drabba honom, an avböjde välsignelsen, och den skall lämna honom.

Han klädde sig i förbannelse som i en mantel, den trängde in som vatten i hans inre, som olja i hans ben.

Må den bli som en mantel han sveper sig i, som ett bälte han ständigt bär.

Så handlar Herren med dem som förtalar mig och talar ont mot min själ.

Men du, Herre, Herre, visa barmhärtighet mot mig för ditt namns skull, ty god är din barmhärtighet.

Rädda mig, ty jag är fattig och arm, och mitt hjärta är oroligt i mig.

Som en vikande skugga har jag ryckts bort, man har skakat av mig som gräshoppor.

Mina knän har blivit svaga av fasta, och min kropp har förvandlats av brist på olja.

Jag drog på mig deras smädelser, när de såg mig, skakade de på huvudet.

Hjälp mig, Herre, min Gud, rädda mig i din barmhärtighet.

Må de förstå att detta är din hand, och att du, Herre, har gjort den.

De skall förbanna, men du skall välsigna, må de som reser sig mot mig stå med skam, med din tjänare skall glädja sig.

De som förtalar mig skall kläda sig i blygsel och svepa sig i skam som i en dubbel mantel.

Högt vill jag prisa Herren med min mun och lova honom mitt ibland de många.

Ty han ställde sig på den armes högra sida för att rädda mitt liv undan förföljarna.

Kyrie eleison + Christe eleison + Kyrie eleison

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar