Idag den 11 september kan vi reformatoriskt sinnade kristna glädjas över att prästen och anhängare till den store vägvisaren, starjets Martin Luther, fick ingå i sin Herres glädje. Johannes Brenz var hans namn och han var teolog i Württenberg. Under 1548 års riksdag i Augsburg slogs det av den ceasaropapistiska överheten fast att kyrkan skulle hålla sig till den lagtext som kallades Augsburger Interim, där kyrkans präster lovades behålla sina äktenskap, samt fortsätta dela ut Kristi kropp och blod också till lekmännen. Bland de teologer som motsatte sig de romerska sedvänjor som påbjöds i Interim hörde Johannes Brenz, som för sitt liv fick fly till Stuttgart, där han höll sig gömd i två veckor. Gud ordnade dock för honom så att han inte behövde svälta ihjäl under sin exil från Württenberg, genom att en höna kom till hans gömställe och varje dag lade ett ägg.
Johannes Brenz var en praktisk kyrkoman som visade stor kärlek till de kristna som under hans kallelse varken hade funnit plats i de protestantiska denominationernas församlingar, bland annat de s.k. anabaptisterna, vilket visade sig på några olika sätt. Bland annat kom han under 1530-talet att delta i en konferens där bildernas betydelse avhandlades. Här var han tydligt påverkad av den ikonoklasm som de mer radikala reformivrarna förespråkade, när han krävde de heliga bildernas avskaffande.
Trots sin ikonoklastiska inställning, var Johannes Brenz en kyrkans tjänare när han i sin Frankfurtkatekes från 1551, med namnet Catechismus pia et utile explicatione illustratus, From katekes, med förklaringar och illustrationer, skapade en ortodox sammanfattning av tron som många generationer kristna kunde åtnjuta undervisning ifrån. Under sina sista levnadsår kom Johannes Brenz att ägna reformationens förlorade barn i de östliga regionerna i det Tysk-Romerska riket, där en del slaviska böcker hade kommit ut.
En sammanfattning av Johannes Brenz bekännarens kallelse och liv finns samlad här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar