onsdag 15 augusti 2012

Guds Moder Marias saliga insomnande



Maria hon var en jungfru ren, Som Skriften oss kan lära. Hon födde en Son förutan men, Som vi må evigt ära. Oss alla han har ifrån synden löst, Han vill oss sin tröst Och himmelens fröjder förära.

Profeterna drivna av Guds And, De tydligt för oss visar, Att Kristus från alla syndens band Och från den ondes tistlar. Dem frälsta förmår, som på honom tror, Och så får vi ro Trots många och svåra missar.

Av Isais rot och Davids kvist Och Jakobs klara stjärna, Det är du, vår Herre Jesu Krist, Dig prisar vi så gärna. Du människan frälste från Adams fall, Och skapelsen all. Du styra oss vill och värna.

Om jag alla världens språk förstod Och Skriftens djupa sinne Och hade en tunga änglagod Och änglars mål därinne, Då skulle på knä jag ödmjuka mig Och ropa till dig: Gud, skona mitt mörka sinne!

Ty fastän jag är av synder full, Vill jag dig dock påminna, Att du har mig löst från synd och skuld För Kristi död och pina. Du håller mig syndare hjärtligt kär, Ditt barn jag nu är, Jag himmelens glädje skall vinna.

Luthersk psalmbok 855
Gammal nordisk psalm
Hans Thomissøn (* 1532 + 1573)
Jesper Svedberg (*1653 +1735)
Per Jonsson (* 1928 +1998)
Karin Jonsson

1 kommentar:

  1. "Och från den ondes tistlar"? "Trots många och svåra missar"? Inte är väl det Pers och Karins version... "Från den ondes lister" ska det väl vara?

    SvaraRadera