måndag 18 januari 2010

S:ta Photinia och äktenskapet

I söndags var jag kyrkomusiker på fiol :-) i Hissjö bönhus, där mina kristna vänner samlas för att kontemplera Ordet i psaltarpsalm, episteltext, evangelium och predikotext. Eftersom jag har studerat lite patristik slog mig tanken att berättelsen om den namnlösa samaritiska kvinnan vid Sykars brunn, som Jesus samtalar med förmodligen är det därför att hennes integritet behövde skyddas. Att människorna i Sykar visste vem hon var framgår ju av Teologen S:t Johannes text när de kommer till tro på Jesus. Uppgiften att hon är identisk med en kvinna - Photinia - kommer från bibelöversättaren Hieronymus, som levde i Betlehem i gemenskap med bland annat kvinnorna Paula och Marcella. I samband med eukaristin spelade jag en folklig koral efter min kamrat Andreas R som vi tillsammans med Krajasångerskan, Linnea N och ljudteknikern Anton S, spelade in 2007. Allt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar