torsdag 28 januari 2010

Umeå spelmanslag

I går under pågående snöstorm, kom jag och mina spelkollegor till Frälsningsarméns lokal för repetition av vår festivalrepertoar inför Umefolk 2010. För närvarande övar vi på dessa tio låtar:

1.Sofiavalsen
2.Julottan ef. Matts Wallman / Magnus Kilvén
3.Penttilän Sillalla
4.Vigerts hambopolska
5.Polska fr. Ön ef. P-G Eriksson
6.Polkett ef. Kondrad Karlsson Överklinten
7.Baggbölebäckens klagan
8.Schottis fr. Kall
9.Hambopolska eft. Lars-Persa
10.Ragvalssi Johan Petter Ragvals, Österbotten

Det var kul att spela låtarna både på fiol och viola. Julottan är en polska efter Matts Wallman som han skrev 1986. Den har spelats av en Björklingebo som heter Magnus Kilvén som spelat den på nyckelharpa och kyrkorgel. Har lärt mig spela Kilvéns arrangemang på viola och tror den skulle fungera även på cello och kontrabas. När vi gjorde den tillsammans lyssnade vi först på Elin och Ebba som hade bra koll på puls och detaljer i biten. När vi andra hängde på spelade Ebba en stämma som fungerade bra ihop med mina grundtoner på violan. Vi improviserade även en stämma på Baggbölebäckens klagan, där Markus lärde ut några stämmor i första reprisen. Tack Markus för en bra improvisation!

Kul också att min spelkamrat Anna från Umeå barockensemble har anslutit sig till oss. Hoppas du ska få många roliga spelstunder med oss Anna nu och inför Umefolk.

Sist men inte minst stannade jag och Jan kvar i lokalen efter repet och övade några polskor tillsammans. Dessutom fick jag tillfälle att spela några bitar efter Johan Sebastian, bland annat hans andra Bourée från den engelska sviten. Den är rolig att spela som schottis. Har Lisa Rydberg och Gunnar Idestams tolkning som förebild, fast drillar inte exakt på samma sätt som de. Nu ska jag kolla på Ullas polska som Jan spelade upp för mig samt en schottis efter Lars Högberg. Allt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar