torsdag 13 september 2012

Johannes Chrysostomos himmelska födelsedag


Idag erinrar sig den lutherska kristenheten predikanten och biskopen Johannes Chrysostomos, som var son till en hög officer i Antiokia i Syrien. Johannes far dog tidigt men hans mor, som var en ortodox kristen, ordnade så att sonen fick en god utbildning i juridik och en god fostran. I slutet på 390-talet blev Johannes präst och biskop i Konstantinopel. Han kom att drivas i landsflykt när han i en predikan kritiserade kejsarinnan Eudoxia på Johannes döparens dag och dog i landsflykt år 407. Hans sista ord i jordelivet var: "Lovad vare Gud för allt!"

I den lutherske prästen Johann Gerhards bönebok Loci Theologici återfinns en vacker bön av
Johannes Chrysostomos: (Luthersk psalmbok nr 152)
"Min Herre och Gud, du vet, att jag inte är värdig, att du går in under taket på min själs hus, ty min själ är helt och hållet fördärvad och vilsen, och för det mesta faller den. Inte heller har du i mig en värdig plats, där du kan vila ditt huvud. Men liksom du steg ned från höjden och ödmjukade dig och blev ringa för vår frälsnings skull, så se till min ringhet. Och liksom du lät dig läggas i de oskäliga djurens stall och krubba, så försmå inte att ingå i min själs krubba och i min besudlade kropp. Och liksom du inte försmådde att gå in i Simon den spetälskes hus, så försmå inte all gå in i min av syndens spetälska besmittade själs boning. Och liksom du inte stötte bort min like, äktenskapsbryterskan och synderskan, som kom fram till dig och rörde vid dig, när jag kommer fram till dig och rör vid dig. Och liksom du inte skydde hennes orena och avskyvärda mun, varmed hon kysste dig, så vänd dig inte heller bort från min mun, som är orenare och skamligare än denna synderskas mun, och inte heller från mina orena och smutsiga läppar, värda att hatas, eller från min gemena tunga. Låt i stället din allraheligaste kropps och ditt tillbedjansvärda blods glödande kol bli mig till helgelse och upplysning, till hälsa för min plågade själ och kropp, till lindring av min stora syndabörda, till skydd mot alla djävulens anslag, till avvändande och hindrande av alla mina onda vanor, till dödande av mina lustar, till lydnad för dina bud, till din gudomliga nåds tillväxt och till ditt rikes inneboende i mig. Ty jag kommer till dig Kristus min Gud, inte som en föraktare utan i en fast förtröstan på din outsägliga godhet, så att jag inte, skild från din gemenskap, fångas av förnuftets ulv, som av ett vilddjur. Därför bönfaller jag dig, Härskare, du som allena är helig, helga min själ och min kropp, mitt förstånd och mitt hjärta, mina njurar och mitt innersta. Förnya mig helt och stadfäst din fruktan i mina lemmar. Låt inte din helgelse tas ifrån mig och bli till intet. Var min Härskare och Beskyddare, led mitt levnadslopp i frid och gör mig värdig att få stå på din högra sida med dina helgon. Amen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar